Vakken

Technisch lezen en begrijpend lezen

Voor het aanvankelijk leesonderwijs gebruiken wij de methode ‘Veilig Leren lezen’. Afhankelijk van de vaardigheid van de leerling, wordt deze ingedeeld in een niveau. Door middel van methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen, wordt nagegaan of de leerstof beheerst wordt en of we ons aanbod moeten bijsturen. We vinden het belangrijk een goede basis voor lezen te leggen.

Als de leesvaardigheid van het kind het toelaat, krijgt zij/hij lessen in begrijpend lezen aangeboden. Hiervoor worden ‘Kampioen in begrijpend lezen’ en rijke teksten ingezet.

Nederlandse taal

Doorlopend starten er nieuwe leerlingen bij ons op school. Deze leerlingen maken bij ons op school kennis met de Nederlandse taal. Dat maakt dat we doorlopend aandacht hebben voor de basiswoorden van de dagelijkse taal en bieden we ook academische taal aan.

Voor het aanbieden van de Nederlandse taal maken we gebruik van de thema’s van ‘Een wereld vol woorden’. Deze methode is geschreven voor het nieuwkomersonderwijs voor kinderen van de leeftijd van 6-12 jaar. Logo 3000 is de basis van de woordenschatlijn. Hiermee leren kinderen de frequente basiswoorden en oefenen ze deze woorden in mondelinge activiteiten en opdrachten. Aanvullend bieden we spellings-grammatica- en klankonderwijs. 

Burgerschap

Nieuwkomersvoorzieningen hebben de opdracht om leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en de samenleving (Inspectie van het Onderwijs, 2021). Vanzelfsprekend is het voor leerlingen die afkomstig zijn uit het buitenland belangrijk dat zij leren hoe het er in Nederland aan toe gaat en dat kinderen leren om respect te hebben voor verschillen die zij zelf ervaren en/of tegenkomen door contacten met anderen. Burgerschapsonderwijs gaat in het nieuwkomersonderwijs dus zowel over inburgeren als over goed burgerschap. In ons team zijn we ons bewust van het feit dat we als model fungeren voor voorbeeldgedrag in bijvoorbeeld hoe we omgaan met meningsverschil, hoe jongens en meisjes samen in een klas functioneren, hoe we omgaan met feesten en vieringen.

In de thema’s van ‘Een wereld vol woorden’ is expliciete aandacht voor de verschillen én overeenkomsten tussen Nederland en de landen leerlingen.

Daarnaast bieden we lessen van ‘Team-up’, lessen waarin aandacht is voor sociaal-emotionele vorming en de basiswaarden van burgerschap.

 Schrijven

Ondanks de digitaliserende wereld vinden we het belangrijk dat kinderen overzichtelijk en voor de ander begrijpelijk leren schrijven. Dit wordt aangeboden aan de hand van de methode “Pennenstreken”.

Rekenen

Elke leerling heeft een andere startsituatie in de kennis van en vaardigheid in het rekenen. Daarom wordt dit vak op niveau van het kind aangeboden.

Hiervoor maken we voor de leerlingen die nog geen/nauwelijks Nederlands beheersen, gebruik van ‘Rekenroute’. Rekenroute biedt 30 leerdoelen per leerjaar aan. Aan de hand van een toets basisvaardigheden wordt per leerling uitgezocht aan welke doelen nog gewerkt moet worden.

Leerlingen die een basis in de Nederlandse taal hebben opgedaan, krijgen les aan de hand van de methode ‘Wereld in getallen 5’. Leerlingen worden ingedeeld aan de hand van hun rekenniveau.

Bewegingsonderwijs

De kinderen van groep oranje (4- en 5-jarigen) maken dagelijks gebruik van het speellokaal en/of het plein én krijgen elke week een les bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. De kinderen van 6-12 jaar gymmen twee keer per week onder leiding van een vakleerkracht. De gymlessen worden in de gymzaal gegeven.